tisdag 21 januari 2014

Träslöjd stjärna

                                                               Tema rymden


Hela våran klass samlades den första lektionen och pratade igenom det nya temat vi skulle ha, vilket var rymden. 




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                        (1,2,3,12)



Allting började när vi fick reda på det nya temat i klassen vilket var tema rymden. Jag började då genast att tänka på vad jag skall koppla ihop med rymden till mitt arbete och jag kom på en bra ide. Jag tänkte att jag skulle sammanbinda träslöjden med syslöjden, att jag gör samma sak på båda lektionerna. Jag valde då att jag skulle göra ett nyckelskåp med en stjärna på. Nu kanske du undrar varför just ett nyckelskåp med en stjärna på? Jo saken är den att jag kan vara glömsk utav mig och då kan det vara väldigt bra om jag har ett ställe där jag lägger mina nycklar varje dag jag kommer hem så jag vet vart dom ligger. Sedan tänkte jag att om jag lägger en stjärna på locket så kan jag få in själva temat som vi har jobbat med och jag kom även på att vi människor och stjärnor inte är så himla olika förutom storleken. Jag tänkte att både människor och liv lever ett liv och båda föds och till slut dör vi allihopa och det är därför jag har bestämt mig för att göra ett nyckelskåp men en stjärna på. 

Jag har även valt två stycken olika faner på framsidan där stjärnan skall vara och det är björk och vallnöt. Jag har valt dessa olika faner eftersom att jag tycker att de drar åt sig blicken eftersom att de är nästan motsatta färger och jag tycker de var snygga och passade bra ihop.

Min egna prägel som jag har satt på denna uppgiften är att jag är den enda som skall göra ett nyckelskåp med en stjärna på som skall använda materialen björk och vallnöt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(4,5,6,7,8,9)




Nu så har jag ritat ut tre stycken olika förslag som jag kan tänka mig att använda, det är en vanlig stjärna, den muslimska stjärnan och infinity tecknet. Jag valde dessa tre olika skisser eftersom att alla dessa 3 bilder/tecken har någonting med rymden tycker jag. 

Jag valde att göra en stjärna eftersom att det fins miljontals stjärnor i rymden och stjärnor är inte så olika ifrån oss människor. Jag tycker att stjärnor och människor inte är så olika ifrån varandra om man tänker på det, för att både människor och stjärnor föds, växer upp och går igenom olika faser i livet och sedan dör vi. 

Sedan var min andra skiss halv månen som är en symbol inom islam. Jag valde den eftersom att jag har flera muslimska vänner och ser upp till deras olika åsikter om religioner, gillar även muslim eftersom deras kärlek till Allah. Jag valde även denna eftersom att muslimer anser att det var Allah som har skapat universumet som vi lever i, vilket menas då att Allah även har skapat rymden också, valde även detta eftersom att jag tycker denna är väldigt fin och skulle säkert passa in på mitt arbete.

Den sista bilden som jag har valt att skissa är infinity tecknet. Jag tycker att den är mycket fin och fascinerande eftersom att den bilden kan ha en så stor makt för mig, eftersom att infinity betyder oändlighet och de får mig att tänka på allting som har hänt i universum tills nu när jag är här på jorden.








Jag bestämde mig att jag skulle göra stjärnan och välja bort halvmånen och infinity tecknen. Jag har nu målat tre nya skisser som du kan se och jag har valt att göra min uppgift efter skiss nummer två. Jag valde att gå efter skiss nummer två på grund utav allting måste inte vara helt perfekt och krimskrams, till och med enkelheten kan var vacker i rätt persons ögon.





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(10)

Nu när jag har bestämt mig vad för skiss jag skall använda så har jag börjat att rita måtten på vad mitt nyckelskåp skall vara i. Den kommer att ha 18 centimeter på bredden och 23 centimeter på höjden.




Nu så har jag använt mig utav en fogsvans för att jag har sågat ut mina träbitar som är på 18 och 23 centimeter. Jag skall även använda trälim men endast lite eftersom att de kommer att stelna mycket snabbare då. Mina bitar blev inte riktigt raka när jag sågade ut dom så jag fick slipa till dom innan jag limmad i fast dom.






Sedan använde jag trälim för att limma fast mina bitar. När jag hade limmat ihop bitarna så använde jag mig sedan utav en vinkelhake för att se till att de satt fast och var raka. Det var väldigt viktigt att jag fick till dom att vara raka eftersom att mitt arbete kan bli mycket jobbigare längre fram ifall träbitarna är sneda, det som håller ihop bitar kallas för en skruvtving och jag använde 2 stycken för att de skall hålla på alla sidorna så trycket jämnar ut sig. 









Nu så har äntligen limmet fastnat och jag kan äntligen börja borra hål. Jag använde mig utav en linjal för att kolla vart jag skulle sätta märket där jag skulle syla och eftersom att min träbit var 12 mm bred så skulle märket vara på 6 mm där jag skulle sila.






Efter att jag hade sylat på alla de 8 märkerna så gick jag till en borrmaskin. När jag kom fram till maskinen så tog jag fram en skruv som var 4 centimeter, Jag kunde inte ta någon större eller mindre skruv efter som att om det hade varit någon större hade den förmodligen knäckts inuti. Om jag hade använt mig utav en mindre skruv så skulle jag kanske inte hittat någon träplugg som skulle vara så smal och samtidigt kunna sitta fast i hålet.

Jag har nu borrat med en 4 mm skruv och så här blev resultatet, jag rekommenderar att använda skyddsglasögon ifall du inte vill det skall komma små trä flisar emot dina ögon.






Jag var sedan tvungen att använda mig utav ett skjutmått för att kunna gå ner i hålen och se hur långt jag har borrat i trät. Jag har borrat ner 4,5 centimeter och ska nu limma fast små träpluggar som sedan ska sitta fast i hålen. Jag skall sätta lite lim på pluggarna och sedan banka i dom hårt och försiktigt i hålen.







Jag började med att använda mig utav en krokodilkäft till att börja med för att få fast mitt material så det sitter fast hårt men säkert. Jag började sedan att limma lite gran på toppen utav de 8 träpluggarna som är 4,5 centimeter långa och är avklippta med en tång. Jag började sedan att lägga i pluggarna sakta men säkert så långt ner jag kunde med fingrarna och började sedan att banka sakta men långsamt med gummihammaren så att träpluggarna inte skall gå sönder. 













Just nu så håller jag på och använder mig utav en pappersskärare för att jag skall klippa till mina material valnöt och björk så att dom är lika stora. Något som jag rekommenderar när du skall använda en pappersskärare är att du skall vara riktigt försiktig när du klipper så du får ditt material perfekt men sedan får du vara försiktig eftersom det är ett vasst föremål som lätt kan hugga av dina fingrar.




Jag har nu fått två stycken plywood skivor utav Thomas för att jag skall lägga min faner emellan dom och sedan tejpa ihop allting och för att plywood har en bra styrka så de kan lätt hålla ihop mina faner när jag har tejpat fast dom.






Jag har nu tejpat fast alla bitarna och skall börja att såga ut mina bitar med hjälp utav hegner sågen som jag väntar på tills någon blir klar.





Idag så började jag med att limma fast min teckning på playwood skivorna. Jag limmade fast pappret på plywooden eftersom att jag skall kunna se vart jag skall såga ut min stjärna med hjälp utav hegner sågen. När jag väl hade sågat ut bitarna så blev mitt resultat så här, jag tejpade även ihop stjärnorna med motsatta materialet eftersom att det är så den kommer att bli när allt är klart. Jag lade även mina faner så att jag hade lättare att hitta dom tills nästa lektion.




Detta är så långt jag har kommit till med mitt arbete och jag började med att jag hällde på en hel del lim på denna stora träbit, jag började sedan att dela upp det och målade ut allting med hjälp utav en pensel. Jag lade sedan ner mina faner med de tejpade sedan mot limmet efter som att jag lade sedan en extra träbit på min faner och spände fast de med 6 stycken skruvtvingar. Man lägger ner den tejpade delen emot limmet eftersom att det kommer ändå sedan att fastna och då så är det sedan bara att dra av tejpbitarna.



(11)



Så fort jag fick reda på att vi skulle göra intarsia och använda oss utav faner på träslöjden så började jag genast att tänka på syslöjden, jag började att tänka på syslöjden eftersom att jag vill koppla ihop så att jag gjorde både sakerna på trä och syslöjd, vilket jag gjorde. Sedan valde jag att göra hållaren till mitt nyckelskåp först eftersom att jag anser det är lättare för att jag har gjort det förut medan jag aldrig har gjort intarsia. Sedan när jag fick börja kolla på vad för olika faner det fanns i träslöjden så började jag att tänka motsatta färger. Jag började tänka mer mot de motsatta färgerna eftersom att de kommer mitt mönster som jag gör att bli mera synligt efter som att det är en motsatt färg.








(13)
Jag vet inte hur hållbara dessa materialen som jag använder eftersom att jag har haft fullt upp med att försöka att få klart arbetet på lektionerna, men jag antar att de är rätt så starka eftersom att du berättade för mig att de var dyra och ett bra materialet är ju inte billigt direkt.









                                                                       (14) 

Jag tycker att jag har jobbat bra och effektivt på lektionerna för att jag är klar när som helst. Jag stötte på ett problem när jag arbetade och det var när jag skulle använda hegner sågen för första gången. Thomas råkade att vara sjuk och vi råkade ha en vikarie som inte visste hur man hanterade hegner sågen så jag råkade en liten del på kanten utav min stjärna falla bort men de fixade jag genom att limma ihop. Jag är faktiskt riktigt stolt över mitt arbete för att jag kunde aldrig ana att min intarsia skulle bli så fin som den blev.



                                                    
                                                                     (15)                                                

När jag kommer att bli klar med mitt nyckelskåp så tror jag det kommer att se ut som om den kommer ifrån 1980 talet. Jag tror det eftersom nu när man ska köpa nya möbler som t.ex ett nyckelskåp så brukar den att vara i metall och nu kommer jag med en i trä. Jag tror även att den kommer se ut som att den kommer från 1980 talet eftersom att den ser lite "mörk" och gammalmodig ut i mina ögon, dessutom så har min farmor gamla möbler hemma hos sig och de ser rätt så likt ut med mitt som jag håller på med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar