fredag 17 januari 2014

Religions dikt med samuel


Vi har valt den första dikten som handlar om gud och den heliga anden för att även om man kanske inte har världens bästa liv eller om man känner sig ensam så finns gud och är där någonstans och vakar över oss.

Vi har valt de 2 sista dikter om döden för att vi tyckte att dom var fina och för att även om man kanske dör och att man inte vill det så finns det även ett liv efter som man kommer till och kommer att leva. 



Den store anden går sin gång där ute,
Förklarar himlen och gör böljan fri;
Men även här, i kretsen som vi slute,
En fläkt utav hans vingar känne vi.



Närmare, Gud, till dig,
närmare dig!
Om det än blir ett kors
som lyfter mig,
sjunger jag innerlig:
Närmare, Gud, till dig,
närmare, Gud, till dig,
närmare dig.



Jag finns i vindens lek över sädesfälten och när du en tidig morgon
väcks av fåglars kvitter
är det min röst Du hör.
Så gråt inte vid min grav.
Jag är inte död.
Jag har bara gett mig av.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar