söndag 19 oktober 2014

Mellankrigstiden

Bakgrund


Hitlers väg till makten började redan när Hitler år 1908 åkte till Wien för att söka in på konstakademin. Han började då att höra från lite olika klagomål om judar, han klarade inte konstakademin och levde på enkla jobb som måla vykort. År 1914 ansökte han sig frivilligt till kriget som en soldat och trivdes väldigt mycket med soldatlivet. Hitler blev befordrad till korpal under kriget och fick då en medalj som betydde mycket för honom men bara för att han befordrad betydde inte att han var omtyckt, de andra soldaterna tycket inte om Hitler eftersom att han tog oftast inte hänsyn till de andra soldaterna och tog väldigt många drastiska beslut, han blev även kallad för tokdåre utav de andra soldaterna. Hitler brukade sitta med några soldater

Under det första världskriget blev Hitler skadad utav nervgas som gjorde honom blind för tillfället, han fick då inte vara med i kriget och blev hemskickad. Hitler blev då inlagd på ett sjukhus och efter ett tag fick han reda på att tyskarna förlorat kriget. Han blev rasande och förbannad eftersom att han var så säker på att Tyskland skulle vinna kriget men kände sig förråd utav judarna och politikerna för att de var "rädda" enligt Hitler.

År 1919 inleddes freden i Versailles, det gick till att man träffades i ett slott där man pratade om kriget och skulle sluta fred. Det slutade med att Tyskland stod ansvariga för kriget och fick då betala guld i otroliga mängder som skadestånd. Samtidigt som tyskarna fick betala skadeståndet blev det depression i Tyskland och andra länder i världen. Man började då att tillverka mer pengar i Tyskland eftersom man trodde att det skulle hjälpa men det blev bara värre, pengarna förlorade värdet och en brödlimpa kunde kosta upp mot 100 000marks. Arbetslösheten var dessutom väldigt stor, cirka 6 miljoner. Hitler använde de då som en fördel när han började att argumentera för att sedan långsamt men säkert ta sig an makten i Tyskland.




År 1919 anslöt sig Hitler till nazistpartiet som år 1920








Perspektivbyte:

Jag har faktiskt inte en blekaste aning om vad jag skulle gjort om jag var en tysk under denna tiden men om jag hade varit en tysk och levt på den tiden så tror jag faktiskt att jag hade röstat på honom, men nu tänker jag inte på allt ont han har gjort utan nu menar jag under den tiden innan han tog över Tyskland eftersom att ingen visste att han skulle göra något sådant och om jag hade vetat så hade jag absolut inte röstat på honom och det tror inte jag många hade gjort heller. Men när jag säger att jag hade röstat på honom så hade jag gjort det i förtroende för alla de saker han skulle hjälpt till med när det var b.la var så svårt med ekonomin i Tyskland.




När

var

hur

vem


varför

åsikter bra elr dåligt

perspektivbyte



http://1900talet.blogspot.se/2013/09/mellankrigs-tiden.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellankrigstiden
http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/mellankrigstiden
http://www.ne.se/enkel/mellankrigstiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar