söndag 12 oktober 2014

Riksdagshuset i Berlin brinner-- EJ KLAR

Bakgrund

Det var den 27:de Februari 1933 då riksdagshusbranden i Berlin inträffade. Man vet inte riktigt hur det hände men man säger att det var en ung man vid namn Marinus Van Der Lubbe som tände eld på huset, Marinus var även med i Holländska kommunistpartiet. Nazisterna började då skylla på att det var en kommunist kompott emot nazisterna vilket nazisterna sedan använde som en fördel för att skylla på kommunisterna. De blev sedan 4000 kommunister som skickades till fängelse, de blev då sedan mer som rösta på nazisterna vilket blev långsamt Hitlers väg till diktatur.


Åsikt

Jag tycker helt klart att detta är en dålig sak som har hänt men på ett annat sätt tycker jag även att det är bra att det har hänt. Jag tror faktiskt att det var Hitler själv som anlade branden fast att han hade mutat Marinus att göra det, dock tror jag att Marinus inte visste att han till slut skulle dö utav detta. 

När man prata om Hitler så kommer det nästan direkt upp att han var helt spritt språngande,galen,trög osv men det var egentligen raka motsatsen. Vi måste tänka tillbaka att Tyskland var ett väldigt ostabilt land som nyss hade förlorat ett krig,hade problem med ekonomin och de blev sedan inflation och det var då Hitler steg in. 
Hitler började att använda de negativa sakerna till sin fördel som sakargument för att få över det tyska folket långsamt men säkert på sin sida. Han var inte ens i närheten utav dom utan han var smart för han tog judarna som en syndabock och för att sedan hans egna status skulle bli öka. Hitler var inte dum i huvudet men jag tycker helt klart att hans handlingar var det, han var en riktigt smart människa och han slösade bort det på att utrota människor. Jag tycker att han kunde utbilda sig till något vettigt eftersom han verkade själv vara en rätt så smart människa.

Jag måste bara få säga första att allt det som hände under andra världskriget med b.la judar, homosexuella m.m är hemskt. Dock så tror jag att i nuläget så är det bra att det hände. Vi har fått lära oss kraften vad en människa som diktator kan framkalla men vi har även lärt oss att rasismen är fel,vi lärde oss att alla är likadana och att alla har lika stor rätt till livet även ens bakgrund. 

Det jag vill framföra är att händelsen som hände är helt klart hemsk och förskräcklig, dock så har vi lärt ut oss någonting utav denna händelsen. Vi har lärt oss att rasism är fel, vi har lärt oss att är likadan, kanske inte på utsidan men exakt likadana på insidan. Och vi har även lärt oss att exakt allihopa är lika mycket värda.





http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden
http://www.ne.se/lang/riksdagshusbranden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar