tisdag 14 oktober 2014

Pablo picasso


Framsida


Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, eller som vi känner igen han som Pablo Picasso.


Fakta & tankar.


Pablo picasso är en utav den mest kända konstnären under hela 1900-talet. Pablo Picasso föddes i
staden Málaga 1881 och dog 8 April 1973. När Pablo föddes trodde barnmorskan att han var död när han föddes och valde att ägna tid för att hjälpa till med mamman att återhämta sig, dock så vet jag inte varför men hans farbror och en läkare började att röka och låta röken tränga sig igenom näsborrarna för att han sedan skulle vakna upp, vilket det blev.

Pablo började redan som liten att lära sig om konst och det var utav hans pappa eftersom att pappan var en bildlärare. Pablo fick då lära sig grunden i själva konsten och även lära sig lite om att måla med olja, när Pablo bara var 10 år så började han att göra sina egna signeringar och de döptes efter hans mammas flicknamn vilket var "Picasso".
Mellan åren 1895-1904 studerade han på flera konstskolor men dock brukade han oftast gå på dom där hans pappa jobbade.

I början utav hans konsttid brukade han måla saker ifrån b.la skrifter,hans egna vistelser m.m. En bild som jag tycker är väldigt fin och inspirerande som är ifrån början av hans konster är "Den gamle gitarristen". Den gamle gitarristen skulle först och främst visa hur fattiga människor och hur de lider, dock tror jag att den här bilden är väldigt mörk och grov för de ska vara som smuts eller något dåligt, som i filmer brukar onda människor ha mörka kläder och de goda väldigt ljusa och i detta fallet är de fattiga och lidande de "onda".










Pablo Picasso har även blivit riktigt känd för att han "tog" ett steg in modernismen. Modernismen betyder egentligen att människan skall kunna ha ett öppet sinne. Att man skall kunna förbättra saker med olika redskap, vetenskapligt redskap m.m. Jag tror inte att Pablo använde sig utav några specifika färger eftersom att varje bild jag sett har oftast flera färger.


Dock tror jag att han målar med färger från människors perspektiv på livet, som t.ex om en människa har de väldigt bra och enkelt så gör han det med färgstarka färger som blå,grön,gul. Men om det hade varit ifrån en människa med dålig syn på livet hade den då varit väldigt mörk utav sig. Så svaret är att jag inte tror att han använder sig utav några specifika färger men tror på att han använder sig utav olika färger vid olika sammanhang.


Jag tror att Pablo Picasso levde ett så enkelt simpelt liv. Jag tror inte att han var någon människa som levde i lyxhusen, men jag tror inte heller att han bodde i slummen någonstans. Jag har inte hittat någon fakta om han levde på sin konst eller om han bemöttes bra men det är jag riktigt säkert på att han gjorde. Han målade bra och gjorde något nytt så jag är säker på att de både välkomnade honom med öppna armar och att han fick leva på sin konst.




Bildanalys



Jag kan faktiskt inte riktigt bestämma vart exakt i bilden min blick fastnar eftersom att det är så många olika färger och former men det som fångar min blick mest är så klar kvinnan som sitter ner och målar i min blick som sitter framför en spegel. Det jag kommer och tänker på med denna bilden är att denna kvinna som målar denna bilden tänker måla av sig själv men hon inte är riktigt nöjd med sitt utseende. Därför tror jag att hon ändrar vissa delar med sig själv när målar av sig själv.




Denna bilden ger mig en känsla utav rädsla.
Jag tror att denna kvinna är rädd för sitt yttre och väljer att ändra det när hon målar, enligt min åsikt så ser hon även rätt så ledsen ut.
Bilden heter egentligen "La Muse" och är gjord år 1935 utav konstnären Pablo Picasso. Jag skulle vilja döpa denna konsten till "spegelns ögon" eftersom att det är i spegeln hon får se med sin egna ögon hur hon ser ut och om det är något hon vill ändra på sig själv med i sina bilder.


1 kommentar: