torsdag 6 februari 2014

Varför finns religion

Sammanfattning: Vi har kollat på en film som handlar om religion. I filmen så fick vi stöta på massa olika människor i från flera olika kulturer. Vi fick även se på ett linjediagram hur flera länder i världen ser på religion och om de tycker det är viktigt med religionen eller inte. Som t.ex ett fattigt land i Afrika tyckte att det var viktigt med religionen för att de bad om hjälp och behövde överleva medan Sverige är världens mest "egoistiska" landet i världen. Sverige bryr sig minst om religionen i världen och det tror jag för att vi är för "bekväma". Med det menar jag att vi har egentligen allt vad vi behöver för att kunna överleva medan de fattiga landet i Afrika knappt kunde överlev och bad då till en gud för att få hjälp. Det var även en man i Indien som hade precis förlorat sin pappa och skulle göra massa olika ritualer för att det var så man gjorde i Indien och det var en självklarhet. Det var även en svensk reporter som frågade honom varför han gjorde dessa ritualer men han förstod inte riktigt vad reporten menade för att det var en självklarhet att göra de ritualer när någon dött.
Det var en kvinna som bodde i staden som man ansåg att hon var helig och att hon hade heliga krafter. Det var en man som skulle träffa henne för första gången samtidigt som den svenska reporten skulle göra det och det var en man som välkomnade dom och berättade att han hade besökt henne i tio år och från första stunden han träffade henne så visste han att hon var speciell.

Det var en reporter som åkte till en AIK match för att intervjua några AIK fans om hur dom kände inför matchen. De berättade att det var som en egen liten religion för dom att gå på AIK matcherna och att träffa sina nära och kära. De berättade även att de brukade dra till arenan flera timmar innan för att fixa allting inför matchen som t.ex drickan och banderoll. När matchen väl hade börjat hade alla vännerna samlats och de var fullt med människor och det var ren glädje för dom. Dom tyckte att gå på AIK matcherna och att träffa nya människor var som en tradition för dom.



Egen åsikt: Jag tycker att det är både intressant och även lite roligt att ta reda på hur mycket betydelse ens religion kan betyda för en person i Indien och en i Sverige. Jag kan själv erkänna att jag inte är så jätte mycket troende och tycker personligen att religion är något som man kan leva utan men det är skönt att man har någon eller några att kunna vända sig till. Jag tror att vi svenskar inte tycker att religionen är så viktigt som t.ex andra länder i Afrika för att jag tror vi är för "bekväma". Med detta menar jag att de länderna i Afrika har ingenting och lever på gator och ber hjälp från någon gud för att kunna överleva,därför betyder religionen mycket för dom. Medan vi svenskar har ett bra liv och kommer med den senaste tekniken och blir sura på sina föräldrar ifall man inte får den senaste telefonen eller kläderna som har kommit ut. Vi svenskar har ett bra liv och behöver inte vara oroliga som de länderna i Afrika är för att kunna överleva. Vi svenskar har ett bra land som vi lever i även fast det kan kännas som att det är svårt ibland.

Det var intressant att egentligen hur mycket en fotbolls match kan betyda för någon. För mig som är en fotbollspelare och även ett fotbollsfan så tycker jag inte att det är något speciellt förutom att det är roligt och lite spännande att kolla på, men att nu fått veta att vissa människor till och med ser det som deras egna religion. Jag skulle nog själv aldrig kommit på en ny och en egen religion men däremot så skulle jag kunna ha egna som traditioner som jag själv skall göra som t.ex att ha myskväll på alla lördagar eller att jag måste träffa kompisar minst en gång i veckan. Jag personligen skulle inte kunna komma på en personlig religion för att jag tycker inte att man bara svisch kan komma på en ny religion även fast det kan betyda väldigt mycket för en egen person.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar