tisdag 11 februari 2014

Syslöjds planering


                                                               Tema rymden







Det hela började med att vi fick ett tema som vi skulle jobba med under slöjden och det var rymden. Vi skulle då göra ett eget plagg och sedan koppla ihop det med vårt tema. Jag kom direkt att jag ville ta ett par mjukisbyxor hemifrån och sedan göra mitt plagg utav det men de gick inte. Jag började då tänka hur jag kan koppla ihop någonting med rymden till mitt arbete.  Jag hittade ett tyg gjort utav polyester som hade fullt med stjärnor och massa olika färger på sig och den valde jag att jag skulle ha. Jag skulle då få in ett snyggt material och även en
koppling till vårt tema. Det fanns massa olika material inne i skåpet som man kunde koppla ihop med temat men jag valde att ta det med stjärnor på, dels för att jag tyckte det var snyggt och fräckt. Men jag började sedan tänka att stjärnor och människor är nästan likadana, vi båda lever ett liv.

Veronica hade då en lektion med oss där hon fick igenom vad kroppens olika delar heter och hur man mäter dom, vi fick sedan prova på att mäta en kompis mått för att se om man kan det eller inte. Muna mätte min kropp två gånger eftersom att vi ville vara säkra på mina mått var rätt. Här är en bild på hur min mått ser ut och det är dessa mått som jag följer för att jag skall kunna göra mitt plagg.





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



frågorna

(4,5)


Här är en bild på vad jag skissade. Jag valde att skissa dessa tre plagg efter som att jag tycker all plaggen är grymt sköna och man kan nästan har dom vart som helst. Mitt beslut var ganska svårt att välja om vad för plagg jag skulle göra men det blev tillslut plagg nummer 3. Jag valde att göra den jag har aldrig gjort en tröja förut och jag vill gärna passa på något nytt. Jag vill även göra den eftersom att jag vill ha en sådan tröja och det kan bli kul att prova på att göra en egen innan man går och köper en i affären.








-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



(6,7,8)



Jag har idag målat tre likadana skisser av den skissen jag har valt att göra. Jag valde att måla tre olika förslag för att kunna se på annorlunda versioner hur jag kunde göra det. Jag valde att välja den längst till vänster för att den är mest lik de materialen jag redan har valt att jobba med och tycker personligen att den var finast. Jag ville även göra den eftersom att en sleeveless hoodie brukar vara hel färgad eller med något litet märke på men nu så är min full med stjärnor och massa olika färger och det tycker jag var lite annorlunda för en sleeveless hoodie.









Jag har valt att göra en "sleeveless hoodie". Jag har valt att göra den skissen som är ingringad för att jag tycker den är den snyggaste tycker jag. Jag ska måla någon annan skiss till och färglägga dom för att sen ifall jag vill göra några andra ändringar.
En sleeveless hoodie är en tjockiströja utan ärmar. Jag kommer då inte att jag göra några ärmar,det tycker jag är lite bra för då kommer jag att ha mera tid på mig att göra den mer designad och fin. Jag har valt att göra det för jag vill ha en sådan och då kan jag lika gärna göra den här. Jag har valt att jag ska ha basen i det svarta materialet munk ( 100% bomull). Sedan har jag valt att sy på det stjärn materialet för att jag tyckte det var snygg och det passade ihop med ämnet ( rymden) som vi har. Stjärn materialet heter kallinge och det är gjort utav 100% polyester. Jag ska ha kallinge materialet påsydd på munk materialet. Det är bra för att kallinge är gjort utav 100 % polyester (plast). Ifall den blir blöt så kommer den att absorbera bort det mesta utav vätskan för det är gjort utav plast. Det är bra att materialet är gjort i polyester istället för ylle. Ylle är inte det bästa materialet om det är en regnig dag för att den har inte en så bra absorberingsförmåga som t.ex då polyester har. Polyester är även ett bra material för att de tål en vanlig tvättning och krymper inte.

Min så kallade "prägel" som jag kommer att sätta på mitt arbete är jag kommer att ha två stycken olika material på min hoodie och man brukar bara ha ett material. Sedan så är det materialet med stjärnor min prägel också eftersom att det inte finns någon sådan hoodie och jag tycker personligen att det var fräckt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                 (9,10)





Nu när jag är klar med att ha skissat om vad jag skall göra för något plagg så valde jag att gå in till ett rum som vi har på slöjden och hämta denna mappen. I det rummet så finns det fullt med olika mappar där man kan göra kläder som t.ex jeans,tröja eller en sleevless hoodie som jag skall göra nu. På denna mapp som jag har tagit bild på så finns det massa olika skisser på hur man kan göra sleevless hoodie och det finns exakt en sådan som jag vill göra fast jag har förlängt den lite där nere för att jag vill gärna ha någonting jag kan växa i. Det är konstruktionen B som jag kommer att rita efter och där så skall man bara använda sig utav bystvidd och stussvidd. Det jag hade på stussvidd var 98 cm och bystvidd vad 83, på mina ritningar som jag sedan skall rita efter blir då nummer 40, med andra ord storlek medium.



















Under dessa två senaste lektionerna har jag haft fullt upp med att måla de exakta rätta måtten till mina ritningar och jag råkade att glömma ta kort på det innan jag klippte ut dom men jag har en bild här på hur resultatet blev när jag klippte ut mina skiss. Nu när jag har klippt ut mina mått så skall jag sedan lägga dom på mina tyg och sedan klippa ut dom.











Nu har jag använt mig utav en fliskrita och phiffikuss för att jag skall kunna rita ut mina mått på mitt material. Jag har ritat en centimeter extra på varje kant förutom längst ner där jag har ritat till fyra centimeter extra. Jag har gjort detta eftersom jag följer instruktionerna från häftet och sedan vill jag ha den lite större eftersom den ska vara en "slapp" tröja som jag sedan kan växa i.





Nu är det bara någon minut kvar innan lektionen slutar och jag har hunnit att nåla fast alla mina papper på mina mått så dom inte försvinner för där har jag skrivit ner hur jag skall göra och vad för olika redskap jag kan behöva.












Eftersom att jag inte han att klippa ut mitt material i skolan så tog jag initiativet att ta hem dessa material i en mapp och göra resten hemma. Som ni kan se så har jag bara använt mig av en helt vanlig kökssax,
rekommenderar det dock inte eftersom den är till för köksredskap och inget annat. Det tog även 40 minuter för mig att klippa ut alla delarna.

Som ni även kan se så har jag lag alla bitarna i rätt position som de ska vara i och nu ser det äntligen ut som en tröja i mina ögon. När jag har kommit tillbaka från min praktik plats skall jag göra samma saker med mitt andra material och när jag äntligen kommer vara klart med det så kan jag äntligen börja sy ihop min hoodie.









(11)






När jag hade valt att jag skulle göra en sleevless så förstod jag själv att jag inte vill ha en likadan som alla andra har för att jag vill att mitt plagg som jag skall göra kommer synas och kommer sticka ut lite grann från mängden och då hittade jag polyester tyget med alla dessa stjärnor på. När jag hade hittat polyester tyget så förstod jag att jag inte bara kunde ha det eftersom att det var väldigt tunt tyg och jag kunde då bli väldigt kall om jag bara skulle ha det. Så jag hittade det bekväma kallinge tyget och valde då att ha de som ett förstalager och sedan ha polyester ovanpå.

Jag valde att ha polyester tyget med stjärnor som överlager eftersom att jag tyckte det var snyggare än det enkla svarta och jag tänkte även att vi människor inte är så olikt från hur stjärnorna på mönstret är. För människor och stjärnor lever ett liv och sedan när det fanns det olika färgerna så tänkte jag att en färg representerar en känsla, som t.ex den röda färgen menas med att en gång har man varit kär och kanske funnit sin kärlek.


Jag valde även att ha polyester tyget över kallinge eftersom att om det är en regnig dag och det regnar på min tröja så kommer min hoodie att absorbera bort mera vätska om jag har polyester tyget som överlag eftersom att det är gjort utav plast, vilket blir då att vattnet rinner bort ifrån det.





(12)


Min hoodie kommer att bestå utav två stycken olika material som ni kanske redan vet, och det är kallinge och polyester. Jag har inte hittat något skötselråd till materialet kallinge men jag har hittat det till polyester och polyesterplagg ska antingen tvättas i maskin eller kemtvättas. Vid maskintvätt bör en så låg temperatur som möjligt hållas. För strykning gäller en maxtemperatur på 150 °C. Polyester är ett väldigt bra tyg eftersom att det är gjort utav plast. Fördelarna med detta är t.ex att de torkar jätte fort efter en tvätt eftersom att den absorberar bort mycket utav vattnet. En fördelar med polyester kan även vara att om man kör styrketräning ute i skogen och du svettas väldigt mycket så kommer det att hållas mot din kropp.




(14)




Så långt som jag har kommit nu är jag faktiskt stolt över mitt arbete och tycker jag har arbetat effektivt, jag hade det dock svår med hur jag skulle rita ut mina ritningar eftersom att det var vissa linjer som korsade varandra och då kunde jag lätt blanda ihop dom men jag klarade det bra när jag lärde mig hur jag skulle göra. Jag tycker det också var bra att jag bara skulle använda mig utav stussvidd och bystvidden eftersom då behövde jag inte mäta alla mina kroppsdelar igen (på grund utav jag hade häftet hemma). Jag tycker även det är bra att jag har gjort den lite större eftersom att jag vill ha den lite "pösig" och mysig som man kan ha både hemma och borta.







(15)


När min sleeveless hoodie är klar så är jag rätt så säkert att den kommer att vara snygg enligt min åsikt. Det kommer att vara som en helt vanlig hoodie förutom att jag har lagt på stjärnor som är fullt med massa färger vilket kan dra till sig olika blickar vilket jag gärna vill. Denna hoodie kommer man att kunna ha på sig på nästan alla årstider fast jag skall nog inte ha den på sig så jätte mycket på sommaren för om det är varm så vill jag helst inte bli för varm. Jag skulle vilja säga att detta är inte någon gammal fast inte något nuvarande plagg som man har, jag tror dock att man kommer att göra mer sådana här plagg om några månader eller år.










2 kommentarer:

  1. Du kan jobba mer med dina skisser och visa på formgivning och design. Du skulle kunna visa på olika exempel och metoder för att koppla till temat. Du kan jobba mer med informationen kring dina valda material. Du ligger just nu på en enkel nivå.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag utvecklat min text så du kan läsa den igen.

    SvaraRadera