onsdag 12 februari 2014

Om jag var en hindu

Jag är en kristen person och har kristendomen som religion. Jag är döpt och har gått mer än hälften utav mitt lärande för att sedan kunna ta min konfirmation. Jag har självt valt att jag vill ta konfirmationen för att det är en självklarhet för mig själv att jag skall göra det. Alla min släktingar både nu och långt tillbaka har tagit deras konfirmation och då vill jag hålla den traditionen och inte bryta det bandet som hela min släkt har gjort bara för att jag inte orkar eller vill. Det är intressant hur man kan se skillnad från olika perspektiv på hur jorden har skapats för i skolan lär vi oss från hur olika människor har kommit på men när jag frågade min konfirmationsledare så tyckte hon nästan att det var panteism, hon anser att gud finns i allt och alla.



Om jag var en hindu så hade jag nog dragit mig tillbaka och blivit en asket för att leva ett så enkelt liv som möjligt. Jag hade valt att göra detta för att jag inte skulle få reda på så mycket om dagens teknologi och då inte kunna bli drabbad av det, det man inte vet av blir man inte skadad av. Jag hade börjat att tänka på mig själv och mitt egna liv för att jag ska kunna uppnå uppdraget i mitt liv vilket är moksha. Varje morgon och kväll hade jag gjort heliga ritualer som t.ex att meditera varje morgon och kväll och sedan skulle jag ge offergåvor till gudarna för att uppnå en så bra karma som möjligt. karma är ifall man är en bra människa och gör bra saker i livet så kommer man tillslut att uppnå moksha vilket betyder befrielse. Om man uppnår moksha så kan man komma till en bättre kast i sitt nästa liv om man har varit en bra människa i sitt liv.

Inom hindusimen så finns det flera gudar och det kallas med ett annat ord för polyteism. Om jag hade blivit född som en tjänare i kastsystemet hade jag blivit argt som ett bi och försöka upphäva kastsystemet. Jag tycker att det är fel för att om min förfader har varit en tjänare så måste inte jag bli dömd att gå i deras öde. Jag tycker att jag borde få chansen att gottgöra mig och kunna visa vad jag går för och inte bara vara en tjänare medan t.ex barn som går i prästers fotspår inte ens förtjänar det. Jag tycker det är riktigt fel för att tänk om jag hade hittat mitt livs kärlek och kunde inte få leva med henne eller skaffa barn med henne bara för att mina förfäder har varit tjänare. Jag tycker det är riktigt dåligt att jag inte har chansen att visa hur långt min kunskaper når och kanske jag till och med kunde undervisa andra om min lära. Jag hade även levt som en humanism och försöka få alla människor att känna sig nöjda,glada och lika mycket värda.

Jag skulle försöka få tag i någon som säljer kossor och köpa så många jag kunde att för inom hinduismen ser de kossor som heliga. Jag hade även vilja ha en kossa för den kan ge mig en massa tillgångar som t.ex en massa mjölk och även gödsel som man kan bygga hus med, sedan kan man göra upp eldar utav gödseln. Jag skulle dock akta mig för kossans mule för min gud Shiva har en gång förbannat den men när jag skulle dö så skall jag ha en kossas svans i min hand för det anses som tur.


Jag skulle försöka att ändar på världen på något sätt och att hjälpa den. Jag skulle göra det för alla människors och världens skull men det hade samtidigt höjt min karma vilket hade gjort att jag kunde uppnå nirvana för att bli fri från lidandet på jorden och sedan leva i ett bättre kastsystem i mitt näsa liv. Jag skulle försöka att bygga upp skolor i hela världen för att få barnen att lära säga så mycket saker som möjligt för att dom är jordens framtid. Dom skulle först och främst få lära sig om religionen hinduismen och om många gudar som finns inom hinduismen som t.ex. Brahma,Krishna-Vishnu och om den all seende guden Shiva. Jag vill bygga upp skolor runt hela jorden för att de kan lära sig om att deras kretslopp och död heter samsara och om att de är bra människor så kan de sedan uppnå nirvana och sedan få ett bättre liv. Sedan vill jag bygga upp skolor för att det finns barn i världen som behöver utbildning och vem vet, det kanske är ett barn som inte har råd med en utbildning som vet hur man kan bota cancer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar