torsdag 7 mars 2013

textilslöjd utvärdering


Pretjerano

1
Pretjerano är Emmies,Munas,Idas och mitt gruppnamn till våran kollektion. Vi valde att ha pretjerano som gruppnamn för det betyder överdrivet på kroatiska och temat är väder och klimat och därför tänkte vi att vi skulle göra lite överdrivna saker men som handlar om klimat

2
I våran grupp så har vi delat upp olika saker och jag ska göra toffel som jag ska sticka och sy till tyg. Jag valde att både sy och sticka min toffla för det är inte så normalt att man brukar göra det och meningen var ju att det skulle vara överdrivet.

3



4



Detta är en bild på hur jag har tänkt att min toffel kan se ut. Jag har valt att jag ska sticka hälen på tofflan och sy resten av tofflan med en symaskin. Jag valde att symaskinen för att min grupp har temat "Pretjerano" som betyder överdrivet på Kroatiska och då ska jag sy fast en bit 
leopard.


6,7,8
Jag har valt att jag ska gör den till vänster för den ska jag ha leopardtyg på och det kommer passa in på vårat tema överdrivet.



9,10


Detta var en pappersmodell av hur min toffel ungefär kommer att se ut när den blir klar men det var jätte svårt att göra denna pappersmodell. 



Så här ser min toffla ut just nu. Det är inte mycket kvar på den jag ska bara använda en rya nål och sy klart den stickade delen med den delen som jag har sytt med.

12
Jag har inte kollat upp något sånt om hur man ska tvätta och så men jag ska göra det nästa gång vi ska ha slöjd lektion.
13 
Nu är jag klar med min toffla och den är faktiskt väldigt hållbar. Jag tror att den är så hållbar för att jag 
har sytt väldigt många gånger både för hand och med symaskin.
14
En så länge som jag har jobbat med min toffla så har det gått bra fast det var lite trubbel i början när jag skulle lära mig att sticka fast det flyter på nu. Ett annat sätt som jag kunde ha gjort min toffel var att jag skulle sticka hela tofflan men jag valde att sticka hälen av tofflan och sy på tyg av resten av tofflan för jag har inte så mycket tid kvar att göra tofflorna och så tycker jag att det blev finare och så här ser den ut



15

Jag tycker att tofflan är  lite udda men ändå fin för jag tror inte att det är så normalt att man blandar stickning och att man syr när man gör en toffla,Men jag tycker att det passar väldigt bra till mitt tema för det ska ju vara lite överdrivet och jag tycker att tofflan är att blev väldigt fin.





























3 kommentarer:

  1. Jag tyckte det var bra för du tog med dina "mallar" och visade många bilder från början till slut så det var jätte bra!

    SvaraRadera
  2. Hej Jonathan! Bra jobbat, saknar dock er gemensamma utvärdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. min blogger är lite knasig och jag kan inte uppdatera min slöjd uppgift.

      Radera