fredag 13 februari 2015

Vilken blodgrupp ingår jag i?

Syfte: Vi ska ta reda på vilken blodgrupp vi har genom att använda bland Anti-A & Anti-B med vårt blod.

Material: Glasskiva, blodlansett & tändstickor.

Kemikalier: Anti-A,Anti-B & Blod.


Hypotes: Jag tror inte att våra resultat kommer vara så olika ifrån människorna i Finland eftersom att jag tror inte det spelar någon roll vart man bor för att man ska tillhöra olika blodgrupper, dock tror jag att det kan bero på vilka olika gener människorna har i Finland ifrån vad vi i Sverige, sen spelar det ju faktiskt en stor roll om hur många invånare som finns i landet för att det skall vara så jämlikt som möjligt i jämförelsen.



Metod: Värm upp dina händer, hämta sedan en blodlansett och en glasskiva. Använd blodlansetten för att få fram blod och doppa 2 stycken blodklumpar i vardera sida. Doppa sedan en droppe i vardera blodklump med Anti-A & Anti-B, du skall använda en tändsticka för varje blodklump. Blanda sedan med hjälp utav tändstickan för att få reda på vilken blodgrupp du tillhör.




Utförande: Först så började jag att gnugga min händer emot varandra eftersom att jag ville att de skulle bli varma fort då det blir lättare för blodet att droppa. Efter vi hade värmt upp händerna så hämtade fort en blodlansett,glasskiva och 2 stycken tändstickor, vi satte oss sedan ner och värmde upp fingertopparna lite och använde blodlansetten för att få fram blod. Som vi kan se på videon så hällde vi en stor blodklump på varsin sida utav glasskivan eftersom det skulle bli lättare för oss att hålla koll på vilken blodklump som var vilken.

Vi använde sedan en droppe ifrån Anti-A & Anti-B som vi rörde ihop med 2 stycken tändstickor eftersom att vi inte får blanda ihop blodet med sig själv, efter att vi rört runt så fick jag ena blodklumpen som blev grumligt.
































Resultat: Mitt resultat visade att jag tillhörde blodgruppen A.









Slutsats: Som vi kan se på denna bilden så visar det att jag tillhör blodgruppen A. Vi hällde först en droppe ifrån Anti-B och som vi kan se på bilden så hände det ingenting och det gjorde mig väldigt glad eftersom att jag skulle vilja tillhöra blodgruppen 0. Men när vi hällde en droppe i från Anti-A så fick vi ett annat resultat, blodet börjar att dela upp sig och det såg ut som att det smulade sönder och det var då jag visste att jag tillhörde blodgruppen A.




Vi målade även upp ett digram som visar vad de olika blodgrupperna kan ge till varandra och enligt min åsikt så är blodgruppen 0 den bästa om man tänker på andra & blodgruppen AB den bästa för sig själv.

Som vi kan se på bilden så kan blodgruppen 0 ge till alla de olika blodgrupperna medan de andra inte kan göra det vilket gör denna blodgruppen väldigt viktig.

Men sedan så kom jag på att jag nästan skulle vilja vara en AB för min egen skull även fast jag vill kunna ge blod till alla. Som vi ser på bilden så kan inte AB ge blod till någon utav de andra
blodgrupperna men den kan däremot få blod ifrån alla blodgrupperna som finns vilket gör att de som tillhör blodgruppen AB har det lättare med att få blod istället för dom som tillhör blodgruppen 0.
















Vi skulle även jämföra klassens resultat med människornas i Finnland och som vi kan se så är ju resultaten väldigt olika men det har ju sin förklaring. Vi har ju räknat med de resultaten i gruppen och Finnlands är räknat med allt folk i landet, det kan ju bara vara utav en ren slump att det är mer  människor i vår grupp som har blodgruppen 0. Sedan kan vi inte jämföra ungefär 10 miljoner människor med ungefär 13 personer eftersom att vi måste veta vad alla har för att man sedan skall kunna jämföra.

Labbkompis: Muna










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar