söndag 8 februari 2015

Friluftsliv på isen

Att bedriva friluftsliv kan vara både härligt och farligt. Det gäller bara att man ska veta vad man skall ha med sig för att känna sig trygg och veta vad man skall göra ifall en olycka händer. De tre viktigaste sakerna du behöver ha med dig är isdubbar som du kan ta upp dig med, en mobiltelefon som du kan larma för hjälp med & ha alltid med dig någon, så att du eller han/hon kan få hjälp med att komma upp.

Jag tycker sedan att kläder är de näst viktigaste att ha och man skall ha på sig rätt kläder & med det menar jag mycket och tunna kläder (lager-på-lager principen), du skall helst även ha med dig en plast påse med torra kläder som du kan byta om till ifall du blir blöt.. Som t.ex säger vi att vi skall ta på oss 3 stycken tunna fast effektiva kläder då skulle det första lagret vara ett material som håller min kropp varm och transporterar bort fukt så jag ej blir kall som t.ex ylle. Sedan skulle jag välja ett varmt och luftigt isoleringslager som kan hålla luften ifrån det yttersta lagret varmt. Och till sist så skulle jag ha ett plagg som är skyddande emot snö,vatten & vind.

Vantar & sockor ska vara dubblade par eftersom att ifall man blir varm kan man ta av sig dom och om man blir för kall kan man ta på sig dom igen. Skor & mössa är också väldigt viktigt, till skor skulle jag använda mig utav Vortex kängor som skyddar mig ifrån vatten men samtidigt håller mig varm. Mössan skulle jag nog säga är bland de viktigaste att hålla varmt eftersom att vi pumpar upp blod i hjärnan för att få kontakt & för att skydda huvudet mot kylan skulle jag valt att ta en riktigt tjock mössa som håller mig var och som inte släpper in kyla.



Om man skall gå ut på en okänd is och inte vet hur djupt det är är det väldigt bra att man har en ispik, med hjälp utav ispiken kan du trycka ner den i marken och se hur djupt det är där nere. För att du säkert ska kunna gå på isen så måste isen vara minst 10cm tjock för att du ska ta dig över, fast även att den är 10cm tjock så skall du inte känna dig helt hundra säker eftersom att det finns olika platser där isen är svagare som t.ex vid en brygga,udde eller sund m.m.

Kärnis behöver bara vara upp till 3cm för att bära en människa och nu kanske du undrar vad kärnis är för något. Kärnis är is som bara uppstår i rent vatten. Det finns även andra isarter som t.ex våris vilket är is som är försvagad utav värme både på land och i vattnet som flödar runt om kring under isen. Snötäckt is är ungefär som det låter, is täckt utav snö som sedan blir till is, sedan när vattnet har frusit blir isen lite ojämnare. Till sist har vi nyisen vilket är precis som det låter, det är när isen är helt ny och genomskinlig.



Om just nu du skulle ramla genom isen så är det väldigt viktigt att du inte försöker simma fram utan simma tillbaka samma håll du föll ifrån eftersom att du vet att någonstans var det tillräckligt tjockt för att hålla uppe dig. När du väl har simmat tillbaka till isen så tar du loss dina isdubbar och när du väl har gjort det så skall du placera tummen på dubbens översida för att få ett så bra grepp som möjligt och börja sedan att komma uppåt, när du väl har kommit upp en liten bit kan du med hjälp utav ditt knä dra upp det som ett stöd. Det är dessutom viktigt att när du väl har kommit upp så kan du inte resa dig upp och börja gå eftersom att det finns en risk att isen kan spricka och du måste då åla dig fram eftersom att du vill fördela din vikt på isen så de blir en mindre risk att den spricker igen.



Om vi säger att det är ombytta roller och att det är din kompis som har ramlat igenom isen och det är du som skall hjälpa han/hon upp så är det även viktiga saker du själv måste tänka på för både din och han/hons säkerhet. Först och främst så skall du larma 112 och berätta för dom vad som hänt och vart ni är så dom fortare kan komma dit och hjälpa, sedan ska du försöka att lugna ner din kompis så mycket som möjligt även fast det förmodligen inte kommer att fungera eftersom att han/hon är i en sådan panik.
Du ska även försöka att nå ut till personen fast inte med din kropp utan med en metod som kallas för "den förlängda armen". Den förlängda armen är precis som det låter, man använder ett föremål som en förlängd arm för att sträcka ut till kompisen eftersom att ifall du kryper ut dit finns en chans att isen kan spräcka och din kompis kan dra ner dig eftersom att han/hon kommer göra vad som helst för att komma upp.





Egen upplevelse


När vi var på brandstationen fick vi alternativet att prova på att göra isvak vilket jag gjorde och det är ett val som jag inte ångrar ett dugg även fast jag var förkyld. Vi skulle bara ha på oss något tunt så jag hade på mig mitt underställ och sedan var det bara att hoppa i.
Eftersom att någon utav oss 8 som valde att göra så skulle någon utav oss vara först i hela Falkenbergs komun göra det och jag tog såklart tillfället och ville göra det.
Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det var så kallt som det var och när jag sprang ner i vattnet så kändes det inte så jätte farligt men när Jocke skrek "du måste gå ner" så doppade jag ner kroppen och det var då köldchoken kom. Jag hade förväntat mig att jag skulle kunna simma runt där i vattnet men så fort köldchoken kom ville jag bara upp så fort som möjligt.

Innan man fick dra loss isdubbarna för att sedan klättra upp på "fake isen" så var man först tvungen att säga sitt namn och sedan sitt 10 siffriga personnummer, vilket jag kan säga var riktigt svårt. Jag fick ta djupa andetag för att lugna ner mig själv. Jag kommer ihåg att jag nästan skakade mig ut orden eftersom jag kunde knappt prata och jag skakade riktigt mycket under vattnet men kom sedan upp. Tycker även att det är tråkigt att de andra i klassen inte ville göra detta eftersom att de var rädda att blir förkylda men när får dom chansen att prova på detta igen utan de kanske hamnar under isen och har inte en så bra upplevelse ifrån det som t.ex jag har nu när jag har testat på det.

Jag tror att det viktigaste man skall tänka på ifall man hamnar under isen det är att försöka ta det lugnt och ta djupa andetag, jo jag vet att det nästan är helt omöjligt under just den tiden eftersom man bara vill upp därifrån men jag tror ändå att det är nyckeln till att de flesta klarar sig när de hamnar under isen eftersom att dom på något sätt finner ett lugn som gör att de kan koncentrera sig på en sak och det är att överleva.






       Här är en bild ifrån när jag håller på att klättra upp på "fake isen" när jag testade på isvak och som ni kan se så använder jag mig utav mitt knä för att hjälpa min kropp upp.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar