onsdag 11 september 2013

Vincent Van Gogh

Sammanfattning
Vincent Van Gogh var en känd konstnär som levde på 1800-talet. Vincent var född i Groot-Zundert som ligger norra Nederländerna. Van Goghs pappa var en präst. Efter att Vincent hade gått i flera olika internatskolor så fick han jobba i en konsthandel i Hauge i tio år bodde han hos sin farbror. Under tiden som han jobbade hos hans farbror så fick han åka till olika affärsresor som t.ex till Paris och till England. Senare i livet under en kort period så jobbade han som en lärare och ville senare bli predikant i Metodistkyrkan. Men han hade det svårt med att studera så han gav upp för han var för rädd för att misslyckas. Senare i livet flyttade han till hans bror Theo som bodde i Paris. Theo ägde ett konstgalleri i Paris och då kom han i kontakt med andra konstnärer. När han började att måla så använde han sig utav komplementfärgerna.



Egen tanke:

Jag tycker bilderna är väl fina men min favorit är "Starry night". Jag vet faktiskt inte varför det är min favorit men jag tror hur han har målat himlen med dom fina penseldragen och hur han har arbetat bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar