onsdag 21 maj 2014

Teknikredovisning om bro


Bron som min grupp har valt att konstruera är en blandning utav en fackverksbro och bågbro. Vi hade först lite problem med att komma igång men sedan när vi kollat runt på internet och på andras idéer så valde vi att göra en blandning av en fackverksbro och en bågbro.

 Vi tyckte det var bra med fackversbron eftersom att den fördelar vikten över hela bron och inte på ett ställe då risken är stor den kan braka ihop. Vi tyckte sedan det var bra med att ha bågbro eftersom att det var snyggt och passade ihop men sedan så skall båtar kunna köra under broarna så vi tyckte det var bra med dessa två varianter.

När våran konstruktion kommer att vara klar så tror jag att den kommer att vara väldigt lik denna bro

Sandöbron i Sverige i Ångermanälven.











Vi började först med att lägga ut balkar rakt på 2 långa stora balkar och började sedan att limma, men vi kom sedan på att det inte var så himla bra eftersom att den kan brytas mitt itu så vi valde att ha den som en stark och en bra botten på 3 lager.








Vi började sedan att limma små balkar på två stora balkar i formar som trianglar och kryss. Vi valde att göra detta eftersom att då fördelas hela vikten på bron på alla olika ställen men om vi skulle limma dom helt rakt så skulle det kunna vara en stor chans att den hade gått av mitt på mitten.








Som ni kan se här så är detta en bild utav hur jag tror våran bro kommer att se ut när den blir klar och som ni kan se har jag ritat ut några pilar vilket står för vad jag tror är de svagaste punkterna finns. Jag tror att detta är de svagaste punkterna eftersom att ifall de försvinner så finns det ingenting som håller uppe balkarna vilket gör att bron sedan kommer att kollapsa.




Men för att jag skall kunna eliminera de svaga punkterna så valde jag att lägga till två små trianglar i båda hörnen eftersom att de skall trycka ihop bron så att det blir en bättre hållfasthet och mindre elastisk.






Någonting som är väldigt viktigt när man skall bygga en riktigt bro eller i detta fallet en bågbro som jag nu har gjort är först att du har rätt material och bygger den väl konstruerat så den inte är byggd slarvigt, sedan är det viktigt att bron inte är helt rakt utan att den är böjd eftersom att vinden inte skall blåsa mitt på bron utan att den då kommer att gå med brons form.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar