onsdag 19 mars 2014

Veckans nyhet v.12

Syrien Flyktingar

Sammanfattning
Det som har hänt är att det har blivit en stor konflikt i landet Syrien för att de har blivit ett inbördes krig vilket har gjort kaos i landet. Allting började med att de inledde konflikten under arabiska våren om diktatur eller demokrati i Januari år 2011. De blev sedan ett stort bråk eftersom diktatorn Bashar Al-Assad inte ville ha demokrati i landet eftersom att hans familj hade haft makten under flera år och han ville inte förlora sin plats som diktator.
 Det är ungefär 140 000 människor som har förlorat sina liv och 9 miljoner som fortfarande är på flykt ifrån deras hem och 40 % av alla flyktingar är barn.



Eget resonemang

Jag tycker att detta är helt fel utav Bashar Al-Assad att han väljer att sätta alla dessa människors liv framför sitt egna. Att han väljer att sätta ut flera miljoners liv på spel bara för att han inte kan styra ett land "rätt". Bara för att han är en diktator så betyder det inte att han kan få bete sig som världens idiot och bara kom över det för att han har lite mera makt än vad andra människor gör, i mina öron är de som att en kändis kan komma undan med ett mord bara för att den är en kändis medan jag inte kan det för att jag inte är en kändis. Nu när han väl är en diktator så måste han ändå styra landet så att människorna som lever där i känner sig nöjda om hur landet styrs eftersom att det är hans skyldighet för om alla människorna flyr ifrån landet så kommer han inte ha kvar någon befolkning att vara diktator över.





Om Jag Var Bashar Al-Assad.

Om jag var Bashar Al-Assad så vet jag nog exakt vad jag skulle göra för att försöka få tillbaka mitt folks förtroende för mig och även andras länders. Jag skulle börja med att gå ut i media och erkänna mitt misstag. Jag skulle dock inte ge upp min plats som diktator eftersom att jag vet att jag inte skulle överleva där ute bland alla andra människor utan att jag har några livvakter runt omkring mig. Jag hade sedan satsat väldigt mycket på vad folket vill, som t.ex om de vill ha en arena så hade jag fixat en arena till dom. Jag hade även lagt ner mycket pengar och tid på de delar i landet där det lever mest fattiga personer eftersom att jag vill vara en bra förebild för alla människor som finns där ute i världen och så vill jag att mitt land ska ha tillit på mig och lita på att när jag säger att jag kommer hjälpa dom så kommer jag verkligen att hjälpa dom.










Om jag var en flykting.


Om jag var en flykting så hade jag gjort allt i min makt för att jag och min familj skall kunna överleva. Jag hade nästan gjort allt i min makt för att få leva och det har inte med att jag inte vill dö utan att det är att Basha Al-Assad ska veta att jag fortfarande lever. Han må ha fått flera hundratusentals människor att dö och även utsatt flera miljoner att fly ifrån sina hem,även mig men detta ska inta få stoppa mig. Han råkar nämligen vara diktator men det ger han inte rätten att göra hur han vill, han har ett stort ansvar när han valde att bli diktator, med stor makt kommer stort ansvar. Det är hans skyldighet att hålla ihop landet för att nu när han är en diktator och vill bestämma allt själv så måste han styra så att landet tycker det är okej vad han gör. Han kan inte styra hur som helst för då händer det saker precis som detta har hänt nu.


Jag har valt att jag ska samla alla människor som finns omkring mig till ett "möte" där vi skall träffas och prata om hur vi kan besegra Bashar Al-Assad. Jag skall sedan be alla människor sprida den ide till alla flyktingar och människor som dom kommer att möta på vägen, till slut så kommer alla människor få reda på detta och allting har gått enligt min plan. Jag skall sedan samla så mycket människor jag kan hitta och sedan åka tillbaka till Syrien och demonstrera för att vi skall få tillbaka våra hem och kunna leva där utan att vara rädda för våran överlevnad.
Han skall veta att även om jag har flytt ifrån mitt hem så finns jag där ute någonstans och konspirerar emot honom för att vi ska få tillbaka rättvisan i mitt land Syrien. Han vet inte vart eller när detta kommer att ske men en dag tro mig så kommer min plan gå i uppfyllelse




Konsekvenser: 

Det som kan hända är att Bashar Al-Assad väljer att göra något riktigt dumt utav sig vilket kan göra att andra länder som t.ex Iran väljer att gå emot Bashar beslut om hur han kommer styra landet. Han kanske väljer att blanda in militären som han sedan beordrar att anfalla de människor som bor i Syrien. Det som även kan hända är att människor som är på flykten väljer att demonstrera emot honom och samlas i stora folkmängder och väljer att gå emot honom.






Jämförelse:


En liknelse med denna nyheten är att i Kenya för några år sedan så var det somaliska soldater som anföll människor som levde i Kenya och dessa kenyaner var tvungna att fly för att överleva.





Länkar:
 http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-100-000-flyktingar-behover-ett-hem/
http://www.unhcr.se/se/stoed-oss/flyktingkriser/krisen-i-syrien.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Syriska_inb%C3%B6rdeskriget

2 kommentarer:

  1. Jonte tyckte du har en väldigt bra sammanfattning man fattar vad som har hänt. Du visar väl vad du tycker och det är bra. Din person byten var intressant, men jag tycker att du borde skriva till vad du skulle gjort om du var Al-Assad. Det hade varit roligt om du hade skrivit några förslag på lösningar, tänk på det. bra bra jonte 10 iphone 8s av 10 ;)

    SvaraRadera
  2. Ge gärna tydliga exempel på vad du menar, då blir du mer trovärdig. Exempelvis så skriver du att länder.... Grannländer? vilka?
    och om du diskuterar flyktingfrågan i området lyft gärna fram hur många flyktingar som finns i området och problem runt detta.

    SvaraRadera