onsdag 5 mars 2014

Talesätt,liknelse och uttryck

A

1. Att vara ute och cykla?
















Man menar att man missuppfattar någonting och det kan till och med bli roligt.






2. Att vara ute på hal is?

Med att vara ute på hal is så menar man att en person eller flera försöker berätta något men har helt fel av det man försöker säga.




3. Att slå huvudet på spiken?

Man menar att t.ex. Besmir frågar mig en fråga och jag kan svaret direkt och är helt säker på vad jag svarar.




4. Att dansa efter någons pipa?

Att man bara lyssnar och gör vad en människa säger. Som t.ex att Markus säger till mig att göra si och så och jag bara gör det som han begär.



5. Att dra sitt strå till stacken?

Om man t.ex är en byggfirma så måste alla göra sin egna del för att bidra i gruppen som dom är i.



6. Att må som en prins?

Att må som en prins menas med att man är jätte glad och lycklig som en prins.




7. Att hålla god min?

Att man ska hålla sin min menas med att jag inte ska visa min olycka för andra människor och inte visa min svaghet.



8. Att vända kappan efter vinden? 

Att vända kappan efter vinden menar man att man anpassar sig efter någonting som t.ex ha på sig kläder efter väder.



9. Att spara på krutet?

Att man ska spara på krutet menas med att man skall spara på sin kraft och energi till den sista stöten. Som t.ex i ett marathon så skall du helst spara din krafter till slutet för att sedan kunna köra allt du kan.



10. Att sopa något under mattan?


Att man försöker att gömma under någonting hela tiden. Som t.ex att man lägger all skit under din säng och tro att ingen kommer att märka det.

B

1.  Man ska inte kasta sten i ett glashus?

Om två personer har gjort något dumt hyss så försöker man att skylla av sig på den andra personen även fast man gjort lika mycket.



2.  Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken?

 Man menar med att allting kan hända under tiden. Som t.ex att om man ligger under i en fotbolls match med 10-0 så kan fortfarande laget återta matchen och vinna.




3. Man ska inte gå över ån efter vatten?

Man ska inte krångla till utan man ska försöka fixa det så lätt som möjligt.



4. Skrattar bäst som skrattar sist?

Om t.ex jonte skrattar åt mig för att jag har förlorat min stortå så vet man aldrig vad för dåliga saker som kan hända med honom senare i livet och det kommer jag kanske kunna skratta till.



5. Tomma tunnor skramlar mest?

Den personen som oftast inte är så bra på allting och försöker skryta med så mycket är oftast inte så bra som den tror.



6. Man ska inte dra alla över en skam?

Ett exempel som man kan använda på "man ska inte dra alla över en kam" är t.ex om en i mitt "gäng" håller på med droger och alkohol så betyder inte det att jag och de andra i mitt gäng gör det.



7. Äpplet faller inte långt från päronträdet?

Om jag t.ex härmar min pappa om vad han gör och gör som han säger när han säger till mig, eller är väldigt lika varandra i sättet så kan man säga att "äpplet faller inte långt ifrån päronträdet".



8. Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv i den


Det kan vara om jag planerar en massa dåliga planer för många utav mina vänner så kan det vara en stor risk att jag själv kommer hamna dåligt.



C

"Inte precis tappad bakom en vagn" Det menas med att man är smart eller intelligent, att man har en bra uppfattnings förmåga och att man har alla hästar hemma.

"Han föddes inte i farstun heller" Det menas med att man inte är smart,intelligent och till och med småkorkad utav sig.

"Ändå lekte inte livet direkt" Det menas med att det inte är en dans på röda rosor, livet är inte topnotch,bäst eller lättast för stunden.

"Hamnade hans familj i riktigt blåsväder"


"Blev blåst på konfekten"


"Som drog dit pepparn växte"


"Stod på bar backe"


"Tvingades suga på ramarna"


"Sålt smöret och tappat pengarna"


"Tog skeden i vacker hand och gav svar på tal"




























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar