onsdag 2 oktober 2013

Veckans nyhet v.40

Sammanfattning

Det som har hänt är att USAs president Barack Obama och Irans president Hassan Rouhani har pratat med varandra över telefon och det har inte skett på över 30 år att dom har pratat med varandra. Länderna har inte pratat med varandra för att dom har krigat så mycket mot varandra. Det var Irans president som sa att han gärna ville prata med Barack Obama innan han skulle lämna New York. Hassan Rouhani är
Det var vid halv sju tiden på morgonen som dom pratade med varandra och Barack Obama säger att dom pratade med varandra om kärnprogram.




Resonemang

Jag tycker att det är bra att USAs President och Irans President Hassan Rouhani pratade med varandra. Jag tycker att det var dåligt att USA och Iran inte har haft kontakt med varandra på över 30 år. Jag kan förstå att dom har krigat förut men jag tycker att dom skulle hålla kontakten med varandra för om dom inte pratade med varandra så kunde det bara bli mera krig mellan länderna. Jag tror inte att allt är förlåtet och att man bara kunde skaka hand med varandra och allt är förlåtet men jag tror att det kan vara en bra början på något mellan länderna istället för att dom ska kriga. Jag tycker att båda länderna tjänar på att prata med varandra och kanske till och med skapa fred med varandra för att USA kan få en mindre fiende och Iran kan även få några bundsförvanter.

Källor:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17559676.ab
http://www.expressen.se/nyheter/obama-och-rouhani-i-samtal-om-karnkraft/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar