lördag 5 oktober 2013

Bokrecension om 62 dagar v.40

Vi har läst en bok som heter 62 dagar som är skriven av Cilla Naumann. Huvudpersonerna som finns med i boken Lassemiss,Tom ,Niklas,Bror,Arvid m.m.
Boken utspelar sig i nu tid på 2000 talet och de är i Bohuslän. Det är på sommarlovet och det är ett litet gäng som brukar vara med varandra på fritiden. De gillar om att fixa med deras mopeder och att köra runt med mopederna. Det som händer i boken är att det är några pojkar som har ett sommarlov och det är det värsta sommarlov som dom har haft.

Det som händer är att början av boken så var de och spelade fotboll och då sa en kille som heter Joel vad det var för fel på Lassemiss bara för han såg annorlunda ut för sin ålder. Sedan en kväll när gänget var ute med deras mopeder så åkte dom till ett ställe där några baptister hade slagit upp fler tält.  Sedan så var det en som tog fram en bensindunk och började hälla ut bensin på en grusplan utanför format som ett kors. Sedan så var det en som tog fram en tändsticka och tände på korset. Alla fick då lite panik och började köra iväg fast Tom sprang iväg ända till kyrkogården och gömde sig där. Några dagar senare fick dom ett samtal av en polis vid namn Olle Söderblom. Han sa att dom skulle åka ner till polisstationen för att ha ett samtal om vad som hände. Efter en stund när dom hade pratat så tyckte Tom att det inte var så farligt som han trodde det skulle vara. Några dagar senare Lassemiss skulle ut och fixa en brevlåda som var lite trasig men när det hade gått så lång tid så sprang mamman ut och då var det för sent. Lassemiss hade blivit påkörd av en vit Saab. Blodet hade åkt ner för en backe och brandkåren var tvungen att tvätta bort allt blod från vägen.

Berättartekniken i boken är skriven i jag form. Med det så menar jag som att det är man själv som berättar ur sin synpunkt. Jag tror att budskapet i boken är att man ska ta vara på tiden och att allt möjligt kan hända. Som t.ex när Lassemiss dog. Man vet aldrig vad som kan hända. Om en släkting eller en nära vän kommer att dö. Jag tycker att boken var si och så. Den var mer spännande under vissa delar än andra, som när Tom sprang iväg för att gömma sig från baptisterna. Jag tycker att boken får 3/5 poäng.