måndag 12 januari 2015

Min smörkniv

Vi fick i uppgift utav Tomas att vi skulle börja med att göra en smörkniv som ett litet förprojekt som en liten uppvärmning till det lite större projektet vi ska göra efter smörkniven. Tomas sa även att vi skulle ha som en liten tävling om den som gör den smörkniven som står mest ut kommer vinna en tävling.

Jag började sedan att rita lite skisser och sammanlagt gjorde jag 6 stycken. Först så började jag att göra lite skisser som var väldigt lika en vanlig smörkniv fast typ med något märke på eller typ lite färg på något ställe men då kom jag på att Tomas sa att det skulle vara en tävling om vilken smörkniv som skulle stå ut mest som skulle "vinna" så då gjorde jag en lite mer annorlunda som nästan ser ut som en kökskniv som jag tänkte färglägga med massa olika färger, fast det var inte den skissen som jag valde.


















Detta är min skiss som jag har valt att göra en smörkniv utav. Jag frågade Tomas om det var något tema som vi jobbade efter och då sa han att det inte var då & att vi fick göra hur vi ville och vad vi ville för smörkniv. Jag tänkte först på ett hjärta när jag gjorde denna eftersom att då kan man smöra på vilket håll som helst och sen sticker ju den ut eftersom att den har 2 stycken "öron" som man kan smöra mackan på vilket håll och en smörkniv brukar egentligen bara ha ett "öra". Men sedan fick jag en till idé och det var att göra en smörkniv fast som en liten Musse Pigg gubbe genom att kvar den som jag gjort vilket var de "öronen", jag ritade då till en liten kurvig kropp till smörkniven som man kan ha sina fingrar på och sedan som en liten detalj gjorde jag ett par skor eftersom att jag vill att den ska vara så fin och spektakulär som möjligt, jag tänkte även att jag skulle måla smörkniven efter Musse Piggs kläder.

Som vi kan se på min skiss vid Musse Piggs "öron" så är det som ett sträck i mitten och det var för att hade ju först att göra det som ett hjärta men när jag kom på idén med Musse Pigg så fyllde jag ut den för att göra mer lik honom och få hans former på öronen.



När jag var klar med skissen vilket var min Musse pigg så ritade jag först ut den på en träskiva och använde mig sedan utav en krokodilkäft för att spänna fast träet. Sedan hämtade jag en figursåg som jag använde för att att såga ut min smörkniv. Jag var väldigt försiktig när jag sågade ut smörkniven eftersom att det fanns väldigt många detaljer så jag gjorde det lättare för mig genom att såga bort stora bitar först och började sedan med att såga de lilla bitarna. Det jag tycker var det allra svåraste att det var att såga ut alla små detaljerna som t.ex där jag ska hålla mina fingrar eftersom att det ska bli jämt på båda sidorna & att jag skulle såga ut den lilla klacken på hans skor var också lite svårt fast jag var försiktig och noga så det gick bra.



























När jag väl hade sågat ut min smörkniv så var det dags för mig att börja fila och slipa. Jag började med att använda mig utav en halvrund fil som jag använde på de lite större områdena på smörkniven. Sedan använde jag 2 stycken olika runda filar och den ena var en jätte liten eftersom att jag skulle fila vid klacken på skorna och de andra lite större filen använde jag till att fila vid fingerhandtagen.

Efter att jag hade filat klart den så gick jag till slipmaskinen och slipade till kanterna på "öronen" utav smörkniven eftersom att den delen utav smörkniven ska vara spetsigare då man skall använda den.

Efter jag var klar med att fila så började jag att slipa och då jag spände först fast min smörkniv med hjälp utav en krokodilkäft sedan använde mig utav en kloss och ett sandpapper med siffran 60 på. När jag spände fast smörkniven så ställde jag mig upp och började slipa eftersom att jag får mer kraft vilket gör att jag får bättre resultat snabbare. Efter att jag slipade med sandpappret så slipade jag även med ett vanligt a4:a papper en bra stund eftersom smörkniven blir lenare.

















När jag väl hade slipat klart smörkniven så var det dax för mig att börja måla och då uppstod det ett litet problem. Jag hade ju först planerat att jag skulle måla min smörkniv efter Musse Pigg och det hade fungerat men saken är den att jag skulle vilja olja den också men det hade inte gått eftersom att färgen bara hade runnit av i så fall, så jag valde att skippa att måla Musse Pigg och målade lite helt vilt och blandade olika färger. Jag använde mig utav 3 stycken bets färger och det var grönt,rött & blått. På ena sidan gjorde jag den mest röd och dutta ett tunt lager blått på lite olika ställen.

















På den andra sidan så gjorde jag en blandning utav alla färgerna och jag tycker denna sidan blev snyggast eftersom att färgerna på denna delen passar så bra ihop ifrån hur de är lite mörkt rött och sedan en snygg blandning utav grönt och lite blått och sedan även ett till lager utav rött och sen ett med bara blått. Tycker att färgerna passar väldigt bra och konturerna gör att min smörkniv sticker ut ifrån vad andras gör.








Nu har jag bara en enda del kvar att göra och det är att olja min smörkniv. Som ni kan se på bilden till höger så har den röda färgen verkligen stigit fram och den syns mycket mer nu att det är rött än vad den gjorde innan. När den har torkat ifrån oljan så är den redo och klar att ta hem och använda.







Så här blev min smörkniv och jag kan inte blir mer nöjd. Jag tycker att jag har jobbat helt rätt och bara fokuserat på mitt arbete och resultatet lyckades jag med, jag lyckades med att göra en smörkniv på 2,5 veckor som sticker ut som jag själv tycker va snygg & som jag ska använda. Det jag tycker blir snyggast på smörkniven är hur den mörka sidans färgers blandas och förs tillsammans på ett snygg sätt.


1 kommentar:

  1. Vart trycker man ner kniven i smöret? Den ser lite rolig ut.

    SvaraRadera