söndag 14 april 2013

Bokuppgift v.15


 Bokuppgift v.15

Här är några meningar från boken.

Mörkret var kompakt nu. Cikakorna ute i trädgården hade tystnat. Dofter från trädgårdens jasminbuskar och änglartrumpeter letade sig in genom det öppna fönstret i Råttans rum. Fyra pojkar gick otroligt fram och tillbaka inne i det lilla rummet, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Varje gång de gick förbi varandra gav de varandra en ilsken knuff. På sänge låg Alex med de senaste dagarnas händeleser svischade runt i hjärnan som en tvättmaskin.den snälla utlänningen,den goda maten, fotbollen, den första känslan av trygghet som förbyttes i besvikelse och osäkerhet när Lupe visade dem fotografierna på de försvunna pojkarna som Råttan och dom andra gatubarnen kände igen.


Egen tanke

Jag tycker att det är väldigt synd och hemskt om barnen. Jag kan inte föreställa mig hur barn kan tänka sig att dom är fast hos en gammal gubbe som har köpt och gett dom allt dom vill ha och sedan så är dom fast hos honom och får veta att dom kommer bli sålda till människor från andra länder. Jag vet inte vad jag hade gjort förutom att ha panik och försöka fly för det ska inte vara något barn som ska bli sålt till någon främling och absolut inte att dom måste fly för sitt liv för att inte bli sålda till några främmande människor. Jag tycker att Lupe var snäll och berättade för dom att dom skulle bli sålda till några människor för att om inte hon hade berättat det för dom så hade dom inte vetat det och då skulle dom inte fly därifrån .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar